La bicicleta: eina educativa i de lluita veïnal

Quan comences a muntar en bicicleta un del reptes al que t’enfrontes és a la seva  mecànica  i a fer-la funcionar per tu mateix. Una de les primeres coses que fas es deixar de veure-la com un tot sense sentit per entendre els seus diferents mecanismes: sistema de frens, canvis, roda, direcció, o transmissió.  La mecànica bàsica de la bicicleta permet apropar-se al món de les eines, conèixer els seus noms, els seus usos i descobrir la lògica de la mecànica despertant passions per aquest món. Per tant és un recurs que en mà dels més joves pot potenciar les seves competències professionals i socials per millorar el seu accés a processos formatius i poder accedir al mercat de treball en condicions d’igualtat. Així ho defineixen al Projecte Biciboi de la Fundació Marianao a Sant Boi. A través de la bicicleta es poden treballar elements del currículum escolar com les matemàtiques, la història, i alhora fomentar valors com l’esforç, la cooperació, la solidaritat l’amor per medi ambient. Propostes com la que porta a terme la cooperativa Biciclot a tota Catalunya o el treball a l’aula que ha fet el Pep Invernó a l’Institut Narcis Monturiol de Figueres són clars exemples. La finalitat pedagògica  que proposen es basa en  un creixement personal en tres àmbits diferenciats: d’una banda, el creixement de un mateix perquè la persona se senti bé amb ella mateixa i se sàpiga adaptar a les diferents situacions que li presenti la vida, per altra banda, l’establiment de relacions interpersonals de forma positiva, i finalment, el fet que sigui una persona que es mostri respectuosa amb el seu entorn, tant natural com urbà. En definitiva, s’advoca per una educació en la sostenibilitat des de l’acció i al mateix temps fent referència no tan sols a la cura del medi ambient sinó també al cura d’un mateix i a la cura dels altres.

La bicicleta és una element idoni per treballar conceptes com el reciclatge o sistemes de cooperació social que apareixen com alternativa  als valors del sistema capitalista. Així ha portat a terme un projecte comunitari i educatiu al voltant de la bicicleta fet pel Col·lectiu Biciosxs a través del Taller d’Autoreparació de Bicis i Altres Enginys de Roquetes –Verdun on una gran quantitat d’infants, adolescents i joves han descobert o han profunditzat el món de la bicicleta mitjançant el bescanvi de peces, i coneixements en un solar okupat. Tot sense diners i des del veïnat. Després de ser desallotjats, ara per ara, continuen la seva activitat al barri del Verdun (Nou Barris, Barcelona) a través de la seva participació al bloc okupat per famílies desnonades després de la manifestació dels Indignats del 15 d’octubre del 2011.

Un concepte de la bicicleta diferent al que estem acostumats. Antoni Luque i Esther Miralles a l’article que publiquen a la Revista de Cooperació Catalana nº236 parlen del’autocracia i de la bicicleta que existeix per la voluntat d’enfrontar-se radicalment al cotxe, pel que és, el que fa i el que representa.  Un concepte al voltant del qual permet analitzar la realitat imposada pel cotxe i el petroli i buscar alternatives reals i pràctiques des de l’acció quotidiana. Més info:

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s